výletníček levh výletníček prah
Tipy na výlet pro rodiny i jednotlivce, možnosti ubytování, rekreace a dovolené, hrady a zámky, zajímavá místa vhodná k navštívení. mapa CR Jihočeský kraj Karlovarský kraj Královehradecký kraj Liberecký kraj Plzeňský kraj Pardubický kraj Hlavní město Praha Středočeský kraj Ústecký kraj kraj Vysočina Jihomoravský kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Zlínský kraj

zámky - levd zámky - prad
dovolená - bslo001 dovolená - bslo002 dovolená - bslo003 dovolená - strslo zámky - strslo02 hrady - bslo004 zámky - bslo005 dovolená - bslo006

Tipy na výlet, dovolená v ČR - podle krajů

Vloženo Foto = Fotografie

Stanování pod Potštejnem

Tisk E-mail
Cesty a výlety
Hrad Potštejn - úvod

Je čtvrteční odpoledne, zítra již máme dovolenou a proto už dnes vyrážíme na mini stanování. Celý den jsme se domlouvali, ale nemohli jsme se shodnout kam vyrazíme.

Zámek Úsov

Ještě těsně před jízdou padaly návrhy jako Prachovské, Trosky, Adržbach, ale žádný z cílů nebyl zatím přesně stanoven. Proto se již na konci naší ulice ptám osazenstava našeho auta na směr kam pojedeme, jestli do prava nebo do leva. Shodujeme se na tom, že asi do prava, s poznámkou, že vrátit se můžeme vždycky... Nakonec se konečně shodujeme na tom, že se asi vrátíme do kraje, kde jsme před několika dny byli na výletě. Vyrážíme tedy směr Zlín, Přerov, Olomouc a Šumperk. Do Šumperku nakonec nedojedeme a odbočujeme v Mohelnici na Úsov, kde je pěkný zámek, který jsme si vyhlédli k návštěvě již dříve.

Zámek Úsov je dominantou stejnojmenné vesnice a je viditelný již z velké dálky. Parkujeme nedaleko zámku. Zámek vypadá z venku velmi majestátně, ale při vstupu na nádvoří vidíme, že samotný zámek je jen jedna velká několikapatrová budova a ostatní budovy ( kromě jedné ), věže a zdi uzavírající nádvoří, jsou pozůstatky původního hradu nebo tvrze. Kupujeme si u pokladny vstupenky a vzhledem k tomu, že máme do prohlídky ještě čas, tak vyrážíme na obhlídku nádvoří a expozic v přilehlých budovách. Nejmladší z nás nejvíce zaujala budova bývalého vězení, kde je expozice hádanek, her a hlavolamů, které si všichni mohou vyzkoušet. Chvilku zde pobudeme a už pospícháme na prohlídku zámku.
V samotném zámku je již sto let výstava trofejí zvířat z celého světa, ukázky práce v lese, výstava zbraní, nerostů a minerálů. Na schodišti mezi patry je asi 700 trofejí jelenní a  srnčí zvěře a celkem je v zámku asi 4000 exponátů. Průvodkyně nás poutavou prohlídkou provedla několika patry zámku a nakonec jsme se podívali i na hradby a po nich do přilehlé věže.
Zámek Úsov

Po prohlídce se  vracíme na nádvoří, kde se jdeme ještě podívat do sklepení, kde je výstava strašidel a do větší budovy přiléhající k hradbám, kde bylo lesnické učiliště a nyní je zde výstava pravěkého života. Prohlídku všech expozic končíme chvilku před zavírací dobou a tak je čas si pomalu najít místo kde přenocujeme.

Zámek Letohrad

Nasedáme do auta a vyjíždíme směrem na město Štíty, kde je značen kemp. Po příjezdu do města nás však čeká nemilé překvapení, kemp byl zrušen. Ani místní obyvatelé nám nedokáží poradit a směrují nás na areál Aleše Valenty, kde je ubytovna a třeba by nám zde mohli poradit. Do areálu se skokanskými můstky a bazény pro dopad sice dojíždíme, ale naši nejmladší protestují proti ubytání zde a dožadují se kempu a spaní pod stanem. Bohužel ani zde nám nedokázali poradit, kde by mohl být nejbližší kemp. Dáváme hlavy dohromady a nakonec vyrážíme směrem na Potštejn. Je to sice trochu z cesty, než jsme původně počítali, ale pomalu již nastával večer a zde s jistotou víme, že ubytování nalezneme.
  Naše cesta vede přes město Letohrad, kde na chvilku zastavujeme na náměstí a v posledních slunečních paprscích pořizujeme pár fotek náměstí a zámku. Ale to již pospícháme dál a po nekonečné cestě po klikatých okrskách konečně najíždíme na trochu rovnější silnici směrem na Vamberk.

Už vidíme ceduli a odbočku na tábořiště Vochtánka. Ještě po menším “relíčku” na lesní cestě vyjíždíme z lesa na

velký palouk a jsme zde. Naposledy jsme zde byli před deseti lety ještě se starou škodovkou stopětkou. Platíme polatky za táboření a vjezd a hurá postavit stany. Jsme již sehraní, tak že stavění stanů nám nedělá problém a za chvilku je již vše hotovo. Protože jsem si koupili na večeři špekáčky, tak se rozhlížíme po ohništi.  Nakonec se domlouváme s místními “domorodci” sedícími u již rozdělaného nedalekého ohýnku, že oni za chvíli odejdou a oheň bude jen náš.... Vyrážíme tedy do lesa na pruty na opékání a dřevo a za chvilku se již line vůně opékaných špekáčků..... Postupně si opékáme všichni z naší výpravy a uspokojujeme náš hlad. Začíná být již opravdu tma, ale nám je u ohýnku dobře, tak ještě chvíli posedíme. Nakonec však oheň hasíme, jdeme se umýt a uléháme ke spánku. Noc je klidná a ráno se budíme s vycházejícím sluníčkem, které nám nakouklo do stanů. Je krásné ráno s modrou oblohou, ale to se již za chvilku má změnit. Ještě než se umyjeme a posnídáme začínají se objevovat první mraky a když vyrážíme na výlet na hrad Potštejn, tak je již skoro úplně zataženo a začíná se zvedat vítr.

Tábořiště Vochtánka

Samotný hrad leží na vrcholu kopce přímo nad tábořištěm. K hradu docházíme jako první návštěvníci a brána je

Hrad Potštejn

ještě zavřena, ale za chvíli již otvírají a jdeme na prohlídku. Hrad původně patřil loupeživému rytíři Mikulášovi, který zde nakonec zahynul v sutinách hradní věže při jeho obléhání. Od těch dob se traduje pověst o pokladu zakopaném v podzemí hradu a bohužel i díky tomu byl hrad zpustošen a pobořen hledači pokladů. V současnosti byly opraveny a zastřešeny zbytky kostela sv. Jana Nepomuckého, kde se konají svatby a koncerty. Jedinou zachovalou historickou stavbou hradu je Hradní kaple Svatých schodů, postavenou hledačem pokladu hrabětem Janem Antonínem Chamaré, který se z velké části taky zasloužil o zničení hradu. Po prohlídce scházíme zpět do tábořiště, kde se rozhodujeme, že sbalíme stany než vyrazíme na další výlet. Vyšlo nám to přesně, protože po sbalení stanů a uložení věcí do auta začíná pršet. Opouštíme tedy Vochtánku a míříme do města Rychnov nad Kněžnou. Do města dojíždíme kolem poledne a po menším občerstvení v restauraci jedeme na obhlídku města a zámku. Parkujeme tedy na neplaceném parkovišti skoro v centru města a naše první kroky míří k zámku.

Je však poledne, pokladna je zavřena a tak po obhlídce nádvoří vyrážíme do města. Mezi tím se kazí počasí a zase

začíná pršet. Na náměstí navštěvujeme informační centrum a v prvním patře vstupujeme do muzea hraček

V muzeu jsou k vidění hračky od cínových vojáčků, panenek, plyšáků až po výstavu mechanických hraček. Svůj koutek zde má i M. D. Rettigová, která právě v tomto domě bydlela. Zde se naše výprava dělí, kdy jedna část zůstává v muzeu a druhá část jde na obhlídku města a pořizovat fotodokumentaci. Nedaleko náměstí nalézáme Kostel sv. Havla, který je bohužel zavřený, tak že si jej prohlížíme jen zvenčí. Další naše kroky míří zpět k zámku, ale ne do něj, ale za zámek kde je kostel Nejsvětější Trojice a nedaleko od něj zvonice z roku 1604. Budova zvonice je hranolová stavba a je zde zavěšen 3. největší zvon v Čechách. Kostel zatím vynecháváme, protože se sem chceme vrátit i s druhou částí, která je v muzeu. Počasí se začíná umoudřovat a i vykukovat sluníčko a proto se rozhodujeme, že se vypravíme na protější kopec odkud by jsme chtěli pořídit fotografie zámku. Asi po 15-20 minutách cesty a hledání výhledu na zámek se nám nakonec podařilo udělat pěkné fotografie a vracíme se zpět ke kostelu Nejsvětější Trojice, kde si dáváme schůzku s druhou částí naší výpravy, která mezitím ukončila obhlídku muzea hraček.Zámek Rychnov nad Kněžnou

Samotný kostel je jednolodní stavba s věží založená na přelomu 16.- 17. století. Na začátku 18. století bylo západní čelo kostela přestavěno architektem Giovannim Santinim tak, aby opticky navazovalo na osu zámku při pohledu z nádvoří zámku. V kostele jsme si prohlédli výzdobu a obrazy oltáře a v předsálí kapli Pražského Jezulátka a kopii domu Panny Marie, Svatou chýši. Originál najdeme v italské Loretě.

kostel Nejsvětější Trojice

Pobyt v Rychnově ukončujeme procházkou kolem zámku, která končí na parkovišti u auta. Rozhodujeme se co dál a vzhledem k vývoji počasí, ale i vzhledem k zítřejšímu odjezdu mladší části naší výpravy na tábor je rozhodnuto. Míříme směrem k domovu. Nasedáme do auta a vydáváme se na cestu domů.

< Předch.   Další >

E-počasí.cz

rekreace - bslo03 rekreace - bslo04 zámky - bslo05 výlet - strslo03 zámky - strslo04 rekreace - bslo06 výlet - bslo07 hrady - bslo08