výletníček levh výletníček prah
Tipy na výlet pro rodiny i jednotlivce, možnosti ubytování, rekreace a dovolené, hrady a zámky, zajímavá místa vhodná k navštívení. mapa CR Jihočeský kraj Karlovarský kraj Královehradecký kraj Liberecký kraj Plzeňský kraj Pardubický kraj Hlavní město Praha Středočeský kraj Ústecký kraj kraj Vysočina Jihomoravský kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Zlínský kraj

zámky - levd zámky - prad
dovolená - bslo001 dovolená - bslo002 dovolená - bslo003 dovolená - strslo zámky - strslo02 hrady - bslo004 zámky - bslo005 dovolená - bslo006

Tipy na výlet, dovolená v ČR - podle krajů

Vloženo Foto = Fotografie

Stanování u Děčína 1

Tisk E-mail
Cesty a výlety
Terezín Malá pevnost

Je brzké slunečné ráno. Tentokrát máme jasno kterým směrem zamíříme a proto se snažíme využít toho, že na silnicích je ještě minimální provoz a vyrážíme po dálnici směrem Praha.

Využíváme toho, že se počasí po delší době umoudřilo a předpověď slibuje pár slunečných dnů a vyrážíme konečně na kratší dovolenou. Bez  problémů projíždíme okrajem Prahy, kde jsme udělali krátkou přestávku spojenou s jídlem a doplněním zásob… a míříme kolem Řípu směrem na Ústí nad Labem. Nechceme však celý den strávit jen na cestě a proto před Lovosicemi sjíždíme z cesty směrem na Terezín. Za chvíli jsou již vedle cesty vidět zdi Malé pevnosti kde parkujeme na přilehlém parkovišti a vyrážíme směrem k ní. Ještě před návštěvou pevnosti míří naše kroky na Národní hřbitov, kde jsou pohřbeny oběti z věznice gestapa, terezínského gheta a Litoměřického koncentračního tábora. Hřbitov se nachází na velkém prostranství vpravo od hlavní přístupové cesty k Malé pevnosti. Celkem je zde pohřbeno v samostatných, ale i hromadných hrobech asi 10 tisíc lidí. Hora Říp

Malá pevnost vznikla koncem 18. století, ale nikdy nesloužila ke svému původnímu obrannému účelu a již od začátku  zde bylo zřízeno vězení ( byl zde např. vězněn i atentátník na Františka Ferdinanda d'Este ).

Národní hřbitov v Terezíně

Nacisté ji za 2. svět. války používali jako věznici pražského gestapa. Do Malé pevnosti vstupujeme hlavní branou, kde je umístěna pokladna. Máme štěstí, protože se dovídáme, že za chvíli budeme mít možnost projít pevností s průvodcem. Využíváme toho a naše cesta začíná na nádvoří, kde byli vězni přijímáni a registrováni a vede postupně celým vězeňským areálem, přes společné cely vězňů, samotky, „hygienickým“ zařízením pro vězně, dále pokračuje asi 400 metrovým ukázkovým průchodem chodbami v opevnění ( chodeb je zde několik kilometrů, ale nejsou přístupné veřejnosti ), které vyústily na popravišti, kde za 2. světové války končila životní pouť části vězňů Malé pevnosti. Nakonec jsme prošli tzv. cestou smrti k popravišti a ukončili prohlídku u kina, kde jsme měli možnost shlédnout dva filmy z historie Terezína. Samostatně jsme ještě navštívili další nádvoří, kde byla umístěna ženská část věznice. I zde si prohlížíme společné cely, ale i samotky…

V závěru prohlídky míří ještě naše kroky do muzea, kde si prohlížíme různé fotografie a dokumenty z historie Malé pevnosti.

Terezín - vstupní brána

Z malé pevnosti míříme do města Terezín, které je vzdáleno necelý kilometr a které bylo taky obehnáno hradbami jako pevnost a zde bylo za 2. svět. války umístěno židovské gheto, které bylo přestupní stanicí pro transporty do koncentračních táborů. Ve městě navštěvujeme muzeum gheta, kde jsou umístěny fotografie, dokumenty, ale i věci zde deportovaných židů. Procházíme muzeum a posloucháme autentické výpovědi lidí kteří zdejším ghettem prošli a přežili.

Terezín - Popraviště v Malé pevnosti

Po prohlídce muzea a krátké procházce městem míříme zpět k parkovišti u Malé pevnosti a pokračujeme

dál v naší cestě. Míjíme hrad Střekov který je z daleka viditelný na skále na protějším břehu řeky a vypádá jako by hlídal vstup do Ústí n. Labem. Ústí jen projíždíme a po nějakém čase konečně dojíždíme do Děčína. Zde se zdržujeme taky jen na krátké občerstvení a pokračujeme dál směrem Huntířov a Stará Oleška, kde jsme si podle mapy vyhlédli několik kempů. Je již pozdní odpoledne a proto se snažíme co nejdříve vybrat kemp a ubytování. Ze tří kempů si vybíráme nakonec ten první, kolem kterého jsme jeli a který se nám zdá dostatečně klidný pro nocování. Rozbalujeme stany a chceme povečeřet, ale vzhledem k tomu, že jsme si koupili špekáčky na opékání a jak dodatečně zjišťujeme v kempu se nesmí rozdělávat otevřený oheň, tak budeme asi hlady. Naštěstí provozovatel kempu je na tyto situace připraven a zapůjčili nám gril na kterém máme za chvilku rozdělaný oheň a již opékáme. Po jídle jdeme podniknou ještě malou procházku po okolí, ale brzy po návratu z vycházky se již začíná stmívat a proto uléháme ke spánku.

Ústí nad Labem - hrad Střekov

Prohlédněte si fotogalerii Malá pevnost Terezín - Město Terezín

< Předch.   Další >

E-počasí.cz

rekreace - bslo03 rekreace - bslo04 zámky - bslo05 výlet - strslo03 zámky - strslo04 rekreace - bslo06 výlet - bslo07 hrady - bslo08