výletníček levh výletníček prah
Tipy na výlet pro rodiny i jednotlivce, možnosti ubytování, rekreace a dovolené, hrady a zámky, zajímavá místa vhodná k navštívení. mapa CR Jihočeský kraj Karlovarský kraj Královehradecký kraj Liberecký kraj Plzeňský kraj Pardubický kraj Hlavní město Praha Středočeský kraj Ústecký kraj kraj Vysočina Jihomoravský kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Zlínský kraj

zámky - levd zámky - prad
dovolená - bslo001 dovolená - bslo002 dovolená - bslo003 dovolená - strslo zámky - strslo02 hrady - bslo004 zámky - bslo005 dovolená - bslo006

Tipy na výlet, dovolená v ČR - podle krajů

Vloženo Foto = Fotografie

Výlet do Králíků a okolí

Tisk E-mail
Cesty a výlety
Hora Matky Boží Králíky-úvod

Konečně po několika deštivých dnech byla předpověď počasí optimističtější a proto vyrážíme po delší době na výlet. V první části výletu musíme ale vyzvednout mladší účastníky výpravy z tábora. Na druhý den by stejně již odjížděli, tak že je to už moc nemrzí.

Hora Matky Boží Králíky

Vzhledem k tomu, že se po vyzvednutí z tábora pohybujeme v okolí Šumperka vyrážíme směrem na Králíky, kde jsme se již chtěli delší dobu podívat. Po příjezdu do města hledáme směrovky na nedaleké poutní místo Horu Matky Boží Králíky,

kam jsme po menším hledání a stoupání úzkými serpentinami dorazili. Parkujeme auto za klášterní zdí a obcházíme klášterní komplex a hledáme vstup. Klášter má tvar čtverce s kostelem uprostřed. Do objektu vstupujeme bočním vchodem a po zaplacení vstupného vyrážíme na obhlídku klášterních chodeb, v kterých jsou vystaveny obrazy křížové cesty, světců, ale i ručně vyřezávaný betlém, různé sošky andělů, kopie Lurdské jeskyně a uprostřed jedné z chodeb je i vstup do krypty,  kde byli pochováváni kněží a řeholníci. Hrobka se nachází v podlaží pod chodbami a přímo nad ní se nachází kaple Křtu Páně. Je zajímavá tím, že mrtví byli zavinuti do plátna a byli pohřbíváni do zděných kójí. Na nádvoří kláštera jsme si prohlédli zajímavou stavbu se Svatými schody. Je to kopie schodiště z Jeruzaléma. Schodiště se skládá ze tří částí, kde po široké střední části věřící vystupují při motlitbě po kolenou vzhůru a malými postranními schodišti schází dolů. Zde placená část prohlídky končila a my jsme se přesunuli do sousedního kostela, kde jsem si prohlédli bohatě vyřezávané boční oltáře a i krásný hlavní oltář. Po prohlídce kostela si jdeme prohlédnout čelní stranu kláštera. Ta nás zaujala již z dálky, když jsme přijížděli. Tvoří ji široké centrální schodiště končící mohutnými vraty s krásně zdobeným portálem, které uzavírají vstup do chodeb kláštera odkud jsme se před chvílí vrátili. Na schodiště navazuje stromová alej vedoucí z města.Hora Matky Boží Králíky

Po chvilce odpočinku a vnější prohlídky budov kláštera nasedáme do auta a vyrážíme k dalšímu objektu našeho zájmu.

vstup do podzemního areálu dělostřeleckého srubu Hůrka

Tento objekt již není z řad duchovních, ale válečných. Jedeme k vstupu do podzemního areálu dělostřeleckého srubu Hůrka Nacházíme ho na okraji města Králíky směrem na Hanušovice a na první pohled to vypadá na sklad nebo něco podobného a až po podrobnější prohlídce zjišťujeme, že budova v zadní části navazuje na mohutný bunkr. Budova je zde nejspíš památkou na armádu, která ještě nedávno využívala podzemí jako skladiště. Je zde pokladna a taky i malá výstavka a nákresy různé bojové techniky a zbraní. Bohužel zjišťujeme, že další výprava jde až skoro za hodinu, tak že nasedáme do auta a odjíždíme asi 300m nad bunkr k malému lesíku, kde se ukrývají nadzemní části 4 bunkrů, které jsou součástí areálu Hůrka. Bohužel tyto 4 nadzemní části jsou ve velmi zuboženém stavu, kde je vidět že na nich byly prováděny zkoušky odolnosti německých protibetonových střel Röchling a nakonec bylo vše po válce dokonáno vytržením kovových střeleckých zvonů státním podnikem Kovošrot.

Nejpřístupnější je samotný dělostřelecký srub K-S 11 a objekt K-S 12, kde měla být umístěna dělostřelecká otočná věž, ale ta zde nebyla nikdy osazena. Na místě otvoru pro věž je jen betonová placka a po stranách dva malé ocelové zvony pro ventilaci vzduchu z prostor věže.

dělostřelecký srubu Hůrka - K-S 11

Ostatní dva pěchotní sruby K-S 10 a K-S 13 jsou zarostlé mlázím a kopřivami a je k nim jen velmi obtížný přístup. Po menší procházce a obhlídce bunkrů míříme zpět do města, kde hledáme něco k jídlu.

Po malém občerstvení vyrážíme na druhou stranu města, kde hledáme vojenské muzeum. Nacházíme ho kousek za městem směrem na Prostřední Lipku a jak zjišťujeme, tak je na dohled bunkrů, které jsme před chvilkou navštívili, jen z druhé strany kopce než jsme původně parkovali. Muzeum se nachází v areálu bývalého sila. U vstupu do areálu muzea je umístěna samohybná houfnice 2S1 a malý obrněný transportér na podvozku našeho předválečného tanku LT38 který sloužil několik let jako cíl na střelnici, což je vidět na jeho boku. Ve velké hale je vystavena technika a zbraně od legionářů, přes 2. světovou válku až skoro po současnost. Je zde k vidění terénní Sovětský automobil GAZ 67B z 2. světové války, různé obrněné transportéry, řezy motory Tatra, UAZ, Praga V3S, protiletadlový kanón na podvozku Praga V3S zvaný „Ještěrka“, několik kanónů, tank T54 a i tank T72 v řezu a další technika. Ve venkovní expozici jsme si prohlédli obrněné transportéry OT-64 a BVP, vyprošťovací tank a velké množství různých nákladních, hasičských a speciálních automobilů používaných armádou. Na ploše proti automobilům stojí mobilní bunkr, který byl ještě nedávno používán armádou.Samohybná houfnice 2S1 - VM Králíky

Po ukončení prohlídky muzea se rozhodujeme, že se již nebudeme vracet ke srubu Hůrka, ale vyrazíme k asi 10 km vzdálenému srubu Bouda. Vracíme se proto do města Králíky a vyrážíme směrem Červená voda a později odbočujeme směrem na Suchý vrch, kde parkujeme pod rozhlednou a dále vyrážíme již po svých.

Pohled do krajiny od Suchého vrchu

Cesta by podle turistických ukazatelů neměla být dlouhá, ale v členitějším lesním terénu je i 2.5 km pěkná vycházka. Ke srubu jdeme lesem a většinu cesty z kopce ( o to bude náročnější zpáteční cesta ).

vstup do podzemního areálu dělostřeleckého srubu Bouda

Konečně přicházíme k samotnému bunkru. Je to spodní zásobovací opevněný objekt pevnostního komplexu Bouda, kterým se přivážela munice a proviant. Máme štěstí, zrovna jde výprava (později se dozvídáme, že poslední) a tak rychle platíme vstupné a vydáváme se do podzemí. Trochu jsme podcenili oblečení, protože v podzemí je asi 5-6°C a vydržet prohlídku jen v letním oblečení je výkon hodný otužilců…. Prohlídka  nás vede hlavní zásobovací chodbou s kolejemi pro malé vozíky. Postupně si prohlížíme prostory muničních skladů, kuchyně, ubikací mužstva a ubikací důstojníků a velitele. Je zde i k vidění několik nedokončených bočních chodeb (jeskyní) z poválečných let, kdy bylo podzemí využíváno armádou jako skladiště. Bohužel jsme si nekoupili

celkový okruh zahrnující i výstup na povrch a prohlídku venkovních objektů, tak že naše prohlídka končí po vystoupání několika desítek schodů v prostorách výsuvné dělové věže. Samotná dělová věž měla vážit 400t, ale nebyla zde nikdy osazena. Osádku věže mělo čítat kolem 50 mužů a měla být ubytována v dolním patře pod věží. Po opětovném sestoupení do podzemí se vracíme zpět hlavní zásobovací chodbou až k východu z komplexu..

pěchotní srub K-S 25

Po cestě zpět se část naší výpravy snaží najít venkovní části komplexu Bouda, ale pro nedostatek času jsme navštívili pouze okolí pěchotních srubů K-S-25 Na sedle a K-S-24 Libuše. Oba sruby nesou stopy po zkouškách odolnosti německými ženisty a i po zásahu podniku Kovošrot, kdy u obou opět chybí oba ocelové kulometné zvony. Na mapě u srubu Libuše zjišťujeme, že již nejsme daleko od povrchových objektů komplexu Bouda, ale bohužel čas nám na jejich další hledání již nezbývá. Tak snad někdy jindy.

Míříme tedy zpět na Suchý vrch a snažíme se dohnat druhou část naší výpravy od které jsme se na zpáteční cestě oddělili. Cesta do kopce se zdá, že bude dlouhá, ale jdeme krásnou přírodou, tak docela rychle uběhne a asi po 40 minutách usedáme do auta a ukončujeme dnešní výlet a míříme domů.

< Předch.   Další >

E-počasí.cz

rekreace - bslo03 rekreace - bslo04 zámky - bslo05 výlet - strslo03 zámky - strslo04 rekreace - bslo06 výlet - bslo07 hrady - bslo08