výletníček levh výletníček prah
Tipy na výlet pro rodiny i jednotlivce, možnosti ubytování, rekreace a dovolené, hrady a zámky, zajímavá místa vhodná k navštívení. mapa CR Jihočeský kraj Karlovarský kraj Královehradecký kraj Liberecký kraj Plzeňský kraj Pardubický kraj Hlavní město Praha Středočeský kraj Ústecký kraj kraj Vysočina Jihomoravský kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Zlínský kraj

zámky - levd zámky - prad
dovolená - bslo001 dovolená - bslo002 dovolená - bslo003 dovolená - strslo zámky - strslo02 hrady - bslo004 zámky - bslo005 dovolená - bslo006

Tipy na výlet, dovolená v ČR - podle krajů

Vloženo Foto = Fotografie

Zimní výšlap na Javořinu

Tisk E-mail
Cesty a výlety
vysílač Javořina

Je sobotní ráno, teploměr ukazuje venkovní teplotu -15°C a slibované sluníčko ne a ne se ukázat. Celý týden bylo slunečno a zima, ale dnes je jen zima. S kamarádem jsme si naplánovali foto výpravu na Javořinu. Přiznám se, že jsem na ní nikdy nebyl i když ji vídávám z dálky velmi často.

Proto mne tento nápad zaujal a nadále i přes nepřízeň počasí nad ním vážně přemýšlím. Brzy zvoní telefon a my si domlouváme poslední upřesnění času, kdy vyrazíme. Scházíme se něco kolem půl desáté a vyjíždíme po trase Blatnice pod sv. Antonínkem – Louka… a končíme ve vesnici Vápenky, kde parkujeme u místní hospody.
Nikde po cestě nebyl sníh, ale tady je ho kolem 10-15cm. Jdeme okolo kapličky u hřbitova a zatáčíme vpravo na cestu mezi domy, která po se několika desítkách metrů mění na lesní cestu, která vede mírně do kopce a měla by nás asi po 7-8 km dovést na vrchol Javořiny. V lese sněhu postupně přibývá a nakonec jdeme po vyšlapané úzké pěšince krajem cesty a při jakémkoli pokusu jít jinudy se propadáme do asi 40-50 cm sněhu. Smiřujeme se s tím, že musíme jít za sebou a v klidu si vykračujeme vzhůru k vrcholu.

Postupně míjíme dvě dřevěné odpočivadla pro turisty, kde se taky občerstvujeme z vlastních zásob. U druhé zastávky se naše cesta napojuje na cestu vedoucí ze Strání-Květné. To jsme již podle ukazatelů jen asi 3,5 km od vrcholu.

Kaplička - Vápenky

Přímou cestou lesem vzhůru do kopce by to bylo o hodně kratší, ale vzhledem k množství sněhu nad tím vůbec nepřemýšlíme.

Javořina - zastávka na cestě

I když hodně mrzne, tak se během cesty snažíme věnovat našemu prvotnímu poslání naší výpravy a to fotografování okolní přírody. Konečně již vidíme konec lesa a v dálce asi 800-900 metrů i vysílač na vrcholu kopce. Bohužel s koncem lesa končí i naše ochrana před silným větrem, který jsme doposud moc nepociťovali, ale tušili jsme při pohledu na „zmrzlé“ lyžaře, které jsme potkali, že to nejhorší nás teprve čeká.

Zvedáme límce, dáváme si kapuce a vyrážíme na planinu směrem vysílač. Vítr je zde opravdu silný a nepříjemný, ale postupně si zvykáme a za chvíli již fotíme stromy krásně zafoukané sněhem. Konečně začíná skrze mraky vykukovat i sluníčko. Procházíme kolem vysílače mírně vpravo po mrazem zpevněném sněhu, místy kde tušíme cestu.

Míjíme starý nepoužívaný vlek z doby Československa a míříme k Holubího chatě, která je na Slovenské straně kousek pod vrcholem ( asi 300-400m od vysílače ).

Javořina - zasněžené stromy

Zde si dáváme čaj a trochu rozmrzáme. Je zde dost hostů, většinou lyžařů z nedaleké sjezdovky.

Po chvíli se zvedáme, platíme útratu českými korunami a vyrážíme nazpět stejnou cestou jako jsme přišli. Sluníčko mezi tím co jsme se občerstvovali ještě trochu více vykouklo. Vítr nám nyní fouká na otevřeném terénu do zad a i proto je cesta snesitelnější a můžeme se více věnovat fotografování. Na vrcholu kousek od lesa narážíme na běžecké stopy, které jsou zmrzlé a od větru vyfoukané do zajímavých tvarů a i obloha má zajímavé odstíny modrošedé barvy. Pokoušíme se to zachytit fotoaparáty, ale s jakým výsledkem, to uvidíme až doma v teple.

Zanedlouho jsme již opět ve skrytu stromů a cesta dolů z kopce ubíhá rychleji. Za necelou hodinku a půl jsme již dole u auta a vyrážíme domů.

Cesta na Javořinu

Cesta byla náročná jak na terén, tak hlavně na počasí, které nám moc nepřálo, ale jsem rád, že jsme tuto výpravu uskutečnili a jistě se sem během roku ještě znovu vrátíme.

Prohlédněte si fotogalerii Zimní výšlap na Javořinu

Pohled z Javořiny na Slovensko

< Předch.   Další >

E-počasí.cz

rekreace - bslo03 rekreace - bslo04 zámky - bslo05 výlet - strslo03 zámky - strslo04 rekreace - bslo06 výlet - bslo07 hrady - bslo08